Nyheter

Lunar – tidigare Lunarways – det danska techbolaget och digitala banken planerar att nå ut till 1 miljon kunder med hjälp av världens kanske mest folkkära skådespelare: Will Ferrell. Med kampanjen hoppas Lunar öka sin tillväxt rejält men framför allt antalet kunder i norden som idag uppgår till cirka 400 000.

I en homage till en av Sveriges bästa reklamkampanjer någonsin – Postbankens klassiker från 1996 med Ernst-Hugo Järegård i huvudrollen – har Lunar och Will Ferrell tagit fram en enorm reklamkampanj som kommer visas under hela 2022. I kampanjen spelar skådespelaren en självhjälpsguru som tillsammans med tittarna ska utforska Lunars olika tjänster.

Den första av flera reklamvideos visas redan i flera olika kanaler och den har tagits emot väl. Experter har kallat den för “välproducerat trams” och den förutspås har en stor genomslagskraft i hela Norden.

Will Ferrell som varit gift med svenskan Viveca Paulin sedan tidigt 2000-tal har redan stark anknytning till Skandinavien och framför allt Sverige, där han spenderar en stor del av sin tid.

 

“Jag är glad att nu få vara en del av arbetet Lunar gör för att ge konsumenter, och företag, mer makt över sina pengar. Genom att gå in i Lunar utökar jag mitt engagemang i de nordiska länderna som ligger mig varmt om hjärtat. Nordbor är smarta, sexiga och trötta på att andra ska bestämma över deras pengar” berättade Will Ferrell i ett pressmeddelande i samband med att den första av flera filmer började sändas.

Att använda kändisar för att framhäva sitt varumärke är inget nytt utan ett av de äldsta reklamknepen i världen. Så sent som för ett par år sedan använd Klarna sig av Snoop Dogg och nu hoppar alltså Lunar på tåget tillsammans med Will Ferrell. Utöver reklamkampanjen går skådespelaren in som delägare i företaget.

Vi gillar redan Lunar som ett varumärke och för deras tjänster, och vi hoppas verkligen att denna reklamkampanj ros i hamn då den är både underhållande och undervisande.

Du kan läsa mer Lunars tre olika kort i vår omfattande Lunar recension.